Pendidikan khas ialah satu bidang profesion
yang berkaitan dengan kaedah , teknik dan penyelidikan yang tersendiri.
Kesemua ini menumpukan ke arah pengurusan dan pembelajaran yang baik
bagi menilai dan mematuhi kehendak-kehendak khas. Dari segi praktiknya
pendidikan khas merupakan pendidikan secara individual dengan
kaedah-kaedah pengurusan yang bersistematik dari segi susunan fizikal,
alatan-alatan khas dan kaedah pengajaran khas. Kesemua
intervensi-intervensi yang dibuat ini semata-mata untuk menolong
kanak-kanak khas untuk mencapai kepuasan diri dari segi akedemik dan
vokasional untuk membolehkan mereka berdikari.
Pendidikan
Khas bererti program yang dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai
keperluan murid-murid khas. Ini termasuk pengunaan bahan-bahan khas,
peralatan khas, teknik pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap
kebolehan dan keupayaan murid.
Ia bertujuan untuk MENDIDIK dan MEMBENTUK murid melalui
- · perkembangan mental
- · kestabilan emosi
- · integrasi sosial
“ Pendidikan khas merujuk pada pendidikan
bagi kanak-kanak luar biasa iaitu kanak-kanak yang dari segi
intelek,fizikal, social dan emosi yang tidak mencapai pertumbuhan dan
penyuburan biasa hinggakan mereka tidak dapat faedah sepenuhnya daripada
rancangan sekolah biasa.”( Chua Tee Tee &Koh Boh Boon, 1992)
“
Kanak-kanak yang kebolehanya menyimpang daripada norma biasa, samada di
bawah purata atau di atas purata. Sehubungan dengan tu mereka
memerlukan pendidikan yang khas , kurikulum khas , alatan khas dan guru
khas. Kanak-kanak khas termasuk kanak-kanak pintar dan bermasalah
pembelajaran.”(Heward & Orlansky ,1980)
“ Kanak-kanak Khas
perlu dibantu untuk mencapai potensi maksima mereka dari segi jasmani,
emosi, sosial dan interlek dengan menyediakan pendidikan yang dirancang
secara induvidu dan sistematik.”“
Kanak-kanak bermasalah pembelajaran merupakan golongan kanak-kanak yang
telah dikenal pasti dan disahkan oleh professional klinik sebagai
mengalami kecacatan yang mengganggu proses
pembelajaran . kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap
kefungsian kanak-kanak dalam kebolehan kognitif ,sosial , komunikasi
dan kemahiran perkembangan.( Kem . Pendidikan Malaysia)
“ Pendidikan yang disediakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak berkeperluan khas.( Hallahan dan Kauffman 2006)
“
Program pengajaran khusus yang direka bentuk untuk memenuhi keperluan
pelajar luar biasa. Ia mungkin memerlukan penggunaan bahan-bahan
peralatan dan kaedah pengajaran khusus.( Gargiulo 2003)
Diberikan kepada golongan kanak-kanak:
- pintar cerdas
- kerencatan akal
- cacat : -- pendengaran
-- penglihatan
-- fizikal
- bermasalah pembelajaran / kesihatan
-- merangkumi P & P, latihan
jasmani,
pendidikan berteraskan rumah, hospital /
institusi
No comments:
Post a Comment